Revoluţia
din 1821 marchează începutul istoriei moderne a Bucureştiului. La începutul
secolului al XIX-lea, se poate distinge o structură socio-profesională:
meşteşugari, negustori, slujbaşi în aparatul administrativ, clerici,
boieri şi slujitori.
După un recensământ din anul 1807, în Bucureşti erau 3523 de prăvălii,
iar mai târziu, în anul 1820, sunt consemnate peste 200 de clădiri publice,
mai multe pieţe şi grădini publice.
În anul 1830 se înfiinţează “Sfatul Orăşenesc” (Administraţia
Publică Locală de azi) şi oraşul este împărţit în cinci zone (sectoare),
iar în 1846 este elaborat de primărie, primul Plan de Cadastru al Bucureştiului.
Prin proclamarea independenţei de stat în 1877, Bucureştiul devine capitala
României şi, începând cu această dată, cunoaşte o puternică dezvoltare
economico-socială. Astfel, recensământul de la 1878 consemnează existenţa
în oraş a două turnătorii de fontă, două întreprinderi de obiecte mecanice,
30 de tăbăcarii şi 100 de mori, din care 12 erau antrenate de energia
aburului.
|
În anul 1869 este inaugurată prima linie
de cale ferată Bucureşti – Giurgiu, iar în 1870 este pusă în funcţiune
linia ferată Bucureşti – Ploieşti – Galaţi – Roman.
Prima gară construită a fost Bucureşti – Filaret (1869), iar apoi
s-a construit gara Târgovişte (1870), care ulterior a fost denumită
Gara de Nord.
Bucureştiul a constituit în această perioadă şi principalul centru comercial
al ţării, primele instituţii apărând în Capitală: Camera de Comerţ şi
Industrie (1858), Bursa de Valori Bucureşti (1881), Banca Naţională
a României (1858). Sfârşitul secolului al XIX-lea marchează dezvoltarea
relaţiilor capitaliste şi realizarea unui sistem bancar prin apariţia
unor bănci noi: Marmorosch Bank, Banca Generală a României, Banca de
Scont, Banca Românească
Tot în această perioadă s-au făcut lucrări de rectificare şi adâncire
a albiei râului Dâmboviţa, lucrări pentru alimentarea cu apa potabilă
a Capitalei prin filtrarea apei Dâmboviţei. În 1882 a fost inaugurat
iluminatul public electric, iar în 1892 a fost construită uzina electrică
Grozăveşti. Punerea în funcţiune a uzinei electrice Filaret (1908) a
făcut posibilă în 1894 inaugurarea primei linii de tramvai electric
în oraş.
|
Cea mai prosperă perioadă a Bucureştiului, ca şi a întregii
ţări, a fost perioada interbelică. Devenind capitala statului naţional
unitar roman, Bucureştiul continuă să fie în perioada interbelică principalul
centru industrial, comercial şi financiar al României. Procesul de industrializare
în această perioadă se intensifică, Bucureştiul concentrând în 1938
aproximativ 17% din numărul total de întreprinderi cu pondere importantă
în economia ţării, acoperind întreaga gama a industriilor din acea perioadă.
Sectorul de stat era reprezentat în aceasta perioadă de întreprinderile:
Griviţa, Pirotehnica Armatei, Societatea Comunală de alimentare cu lapte
a Bucureştiului, Abatorul, Atelierul S.T.B. şi fabricile de gheaţă.
În anul 1921 s-a dat în folosinţă aeroportul Băneasa, iar în 1931 se
înfiinţează Societatea de Transport Aerian “SARTA”, care
în 1933 se transformă n “Liniile Aeriene Române” (LARS)
şi aparţineau statului.
În 1933 se inaugurează actualul Palat al Telefoanelor, prima centrală
telefonică automată funcţionând încă din 1927.
Apar bănci noi: Banca Chrissoveloni (1920), Banca Comercială Italiană
şi Banca franco-română (1921).
|
După planul de sistematizare din februarie
1926, Bucureştiul a fost împărţit din punct de vedere administrativ,
într-o zonă centrală şi o zonă periferică . Zona centrală avea patru
sectoare , fiecare dintre ele având un consiliu local. Zona periferică
a fost constituită în restul teritoriului până la limita forturilor.
Comunele cuprinse în această zonă au primit statutul de comunităţi suburbane.
Interesele generale ale oraşului şi ale comunelor suburbane erau administrate
de Consiliul General, format din 36 consilieri aleşi, 24 consilieri
numiţi până la 7 consilieri cooptaţi. Conducerea administraţiei era
asigurată de Primarul General, ales de consiliu.
Între anii 1918-1940, Bucureştiul a avut zece primari, unii dintre ei
jucând un rol important: Emil Costinescu, Anibal Teodorescu, Dem I.
Dobrescu, Alex. Donescu.
Intrarea României în război, în anul 1941, aduce Bucureştiului o perioadă
grea, bombardamentele trupelor aliate provocând distrugeri multor clădiri,
unele de importanţă istorică, altele obiective industriale.
|